Sluiten
Jimmy - Vrijdag 2 Februari 2024

Gaming & Gossip: het gaming nieuws van 27 januari t/m 2 februari!

Welkom bij Gaming & Gossip, jouw wekelijkse dosis game-nieuws op de GameResource-website! Iedere week brengen we je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de gamewereld. Deze keer werpen we een blik op de gebeurtenissen van 27 t/m 2 februari!

27 januari - Studio Callisto Protocol werkt aan nieuwe Unreal Engine 5 game

Het lijkt erop dat Striking Distance Studios, de creatieve breinen achter de horrorgame The Callisto Protocl, tussen neus en lippen door werken aan een gloednieuwe game, aangedreven door Unreal Engine 5.

Via een speurtocht op X kwam game-analist MauroNL stuitte hij op een reeks vacatures van de studio. De kers op de taart? De vacature voor een Lead Gameplay Animator, waar met geheimzinnige woorden valt te lezen dat er een "volledig nieuwe, nog niet aangekondigde Unreal Engine 5-game" in de maak is.

In augustus van afgelopen jaar werden er juist nog 32 teamleden ontslagen, om "meer kansen op succes te creëren voor zowel lopende als toekomstige projecten." Hoe dan ook, wij zijn benieuwd!

28 januari - Focus Entertainment en Don't Nod delen story trailer Banishers: Ghosts of New Eden

In een nieuwe trailer van Banishers: Ghosts of New Eden, hebben we meer te zien gekregen over het verhaal van de game. 

In deze actie-RPG betreed je de betoverende wereld van New Eden en stap je in de schoenen van Antea en Red, een gepassioneerd duo die zich wagen aan een sensationele jacht op spoken en geesten. Tot het moment dat ze geconfronteerd worden met een hartverscheurende wending van het lot!

Antea, ooit een getrainde geestenjager, wordt nu zelf een spookachtige entiteit. Deze onverwachte gebeurtenis plaatst Red voor een emotionele tweestrijd. Aan de ene kant de plicht om de levenden te beschermen tegen kwaadaardige geesten, en aan de andere kant de drang om Antea te redden uit haar spookachtige toestand. De grens tussen het beschermen van anderen en het behouden van een verloren liefde vervaagt, en Red staat voor een epische uitdaging in dit aangrijpende verhaal.

Als speler rust de cruciale keuze tussen deze personages volledig op jouw schouders. Je moet voortdurend afwegen wie op dat moment het meest geschikt is voor de uitdaging. Dus, ben jij klaar om je stempel te drukken op het lot van de Banishers? Neem de leiding, maak cruciale keuzes en beleef het meeslepende avontuur! 

Bekijk de story trailer:

Banishers: Ghosts of New Eden komt uit op 13 februari voor PS5 en Xbox Series X. Je vindt de game hier!

29 januari - Nintendo produceert 10 miljoen exemplaren Switch 2

We horen, zien en lezen al een tijdje dat de opvolger van de Nintendo Switch handheld ergens dit jaar uit zou moeten komen. Sterker: vorige week bracht Bloomberg al de nodige details naar buiten over het mogelijke scherm.

Hoewel er nog geen officiële aankondiging is geweest, duiken er nu ook geruchten op dat de nieuwe Switch in veelvoud geproduceerd zal gaan worden. Om bij de lancering te kunnen voldoen aan de vraag en mensen niet teleur te stellen - wat we eerder hebben gezien bij de release van de PlayStation 5 - worden er maar liefst 10 miljoen exemplaren vervaardigd. Dit claimt Bloomberg journalist Takashi Mochizuki, uit data van geproduceerde lcd-schermen. 

Vooralsnog is het afwachten op updates van Nintendo zelf, maar waar rook is, is vuur...

29 januari - Oud Call of Duty-manager neemt stokje over als directeur Blizzard

Johanna Faries, de powervrouw achter de Call of Duty-franchise, maakt de overstap naar Blizzard als hun nieuwe directrice. Na haar start bij Activision Blizzard in 2018 als hoofd van Call of Duty-esports, klom Faries in 2021 op tot general manager van de iconische shooterfranchise. 

In een open brief benadrukt Faries haar bewustzijn van de unieke dynamiek van Blizzard in vergelijking met Call of Duty. Ze uit diep respect voor Blizzard en kijkt ernaar uit om te verkennen hoe ze samen de gamewerelden naar nieuwe hoogten kunnen brengen. Het nieuws komt niet lang na de aankondiging van het vertrek van Mike Ybarra, de voormalig directeur van Blizzard. 

29 januari - Activision deelt uitleg over matchmaking in Call of Duty

Matchmaking, wie kent het niet? Je speelt Call of Duty, gaat online en komt terecht in een lobby. Je wacht ff en de game gaat van start. Maar hoe wordt zo'n potje dan samengesteld? Een beetje gamer weet dat er verschillende statistieken en informatie bij komt kijken, maar Activision heeft nu voor het eerst duidelijkheid gegeven. Wat blijkt? Plezier staat voorop!

Activision legt daarbij de nadruk op de internetverbinding van de speler als de voornaamste statistiek tijdens het matchmaking-proces. Hierbij staat "Ping is koning" centraal, waarbij ping verwijst naar de latency die optreedt tijdens het spelen, afhankelijk van de snelheid en stabiliteit van de internetverbinding. Een lagere ping vertaalt zich naar een stabielere en snellere internetverbinding.

Het lijkt erop dat de prioriteit ligt bij het samenbrengen van spelers met vergelijkbare verbindingen om zo een optimale spelervaring te garanderen. Een bijkomende overweging is de tijd die nodig is om een potje te starten - sneller is hierbij beter, aangezien het bedrijf benadrukt dat ze de voorkeur geven aan meer tijd besteden aan het spelen van de game dan aan het wachten op een match.

Naast de internetverbinding zijn er verschillende andere factoren die worden overwogen tijdens het matchmaking-proces. Hieronder vallen de vaardigheden van spelers, de variatie in speellijsten, modi en maps, het platform waarop wordt gespeeld, de keuze tussen controller of muis en toetsenbord, en of voice chat is ingeschakeld. Activision benadrukt dat elke keer dat een speler begint met matchmaking in multiplayer, alle genoemde factoren worden doorlopen om andere spelers te vinden en zo een stabiele en competitieve lobby te creëren.

Het is toch prettig om het eens helder uitgelegd te krijgen! Al zijn we nog steeds benieuwd hoe het komt dat sommige collega's van ons vaker in de Gulag zijn te vinden dan niet... 

31 januari - Studio achter Burnout Paradise Remastered bezig met nieuw deel

De studio achter de game Burnout Paradise Remastered, Stellar Entertainment, werkt 'mogelijk' aan een nieuw deel. Dit blijkt uit vacatures die te zien zijn op de officiële website van het bedrijf. 

Te zien is dat de studio vacatures heeft geplaatst die betrekking hebben op een nieuwe arcaderacer, die op Unreal Engine 5 ontwikkelt gaat worden.

Via social media geeft de ontwikkelaar subtiele aanwijzingen over hun huidige project. Ze gebruiken daarbij de term 'take downs', die bekend is uit de serie, en laten weten: 'You're about to be rear-ended'. Hierdoor vermoeden fans dat er een hint wordt gegeven naar de intense raceactie van Burnout. Het zou kunnen gaan om een geheel nieuwe Burnout-game, of misschien zelfs een remaster of remake van een van de eerdere delen uit de reeks.

Via social media geeft de ontwikkelaar subtiele aanwijzingen over hun huidige project. Ze gebruiken daarbij de term 'take downs', die bekend is uit de serie, en laten weten: 'You're about to be rear-ended'. Hierdoor vermoeden fans dat er een hint wordt gegeven naar de intense raceactie van Burnout. Het zou kunnen gaan om een geheel nieuwe Burnout-game, of misschien zelfs een remaster of remake van een van de eerdere delen uit de reeks.

Via social media geeft de ontwikkelaar subtiele aanwijzingen over het huidige project. Ze gebruiken daarbij de term 'take downs' (bekend uit de serie) en laten weten: 'You're about to be rear-ended', waardoor het niet moeilijk is om een link te leggen met Burnout.  

31 januari - Helldivers toont gameplay in nieuwe trailer

Helldivers 2, de coöperatieve shooter van Arrowhead Game Studios, heeft een nieuwe trailer gedropt waarin third-person gameplay is te zien en een hint naar de toevoeging van Mechs na de lancering van de game.

In Helldivers 2 krijg je als speler de taak om samen met tot wel drie vrienden een buitenaardse dreiging te bestrijden. Deze plaag vormt een serieuze bedreiging voor het voortbestaan van jouw thuisplaneet, Superaarde. Check de trailer hieronder!

Helldivers 2 komt uit op 8 februari voor PS5. Je vindt de game hier!

31 januari - Release Assassin's Creed: Codename Red mogelijk in tweede helft dit jaar

Volgens journalist Tom Henderson, bekend door zijn vaak accurate nieuws, staat de lancering van Codename Red, de aankomende Assassin's Creed-game, gepland voor de tweede helft van dit jaar. Hoewel Ubisoft al geruime tijd aan de nieuwe AC-game werkt, zijn er tot nu toe nog geen concrete beelden vrijgegeven.

Daarnaast verwacht hij dat Star Wars: Outlaws, de game die vorig jaar werd aangekondigd, nog in de eerste helft van dit jaar wordt uitgebracht. Henderson beweert verder dat in 2025 en 2026 een nieuwe game in de Ghost Recon-reeks, twee Far Cry-titels, een remake van Assassin's Creed: Black Flag, nieuwe Assassin's Creed-games Hexe en Invictus, en de eerder aangekondigde Splinter Cell-remake moeten verschijnen.

Ambitieuze plannen dus, al sluit Henderson niet uit dat sommige van deze releases kunnen worden uitgesteld.

1 februari - Sony State of Play toont nieuwe aankondigingen, teasers én gameplay

Tijdens een 40 minuten durende showcase hebben we mogen genieten van de nodige aankondigingen, teasers én natuurlijk gameplay van de games die we (binnenkort) op de PlayStation 5 mogen verwachten. 

Zo werd onder andere Death Stranding 2: On the Beach aangekondigd, werden we getrakteerd op een gratis Silent Hill-game én kregen we vette beelden te zien van Metro Awakening, een VR-game die gemaakt wordt door ontwikkelaars van Nederlandse komaf: Vertigo Games. We schreven eerder al een blog over de State of Play, die je hier kan lezen. 

1 februari - Gerucht: Sony PlayStation handheld in ontwikkeling

Zou Sony de strijd aan willen gaan met de markt voor handhelds? Uit een nieuw gerucht, dat te lezen is op de website van Insider Gaming, lijkt het erop dat Sony bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe PlayStation handheld-console.

Volgens hardwarelekker Moore’s Law Is Dead (MLID) werkt Sony aan een niet-streamende console die games op een natuurlijke manier ondersteunt en afspeelt.

In zijn artikel meldt hij dat het apparaat "momenteel in de ontwerpfase" zit is en "minstens twee jaar verwijderd is en technisch gezien nog niet definitief is goedgekeurd voor lancering". Ook valt te lezen dat, op basis van gesprekken met de ontwikkelaars, de nieuwe handheld mogelijk native achterwaartse compatibiliteit met PlayStation 4-games kan behouden en een "pro-achtige patch" kan ontvangen voor PlayStation 5-titels.

Maar, zoals altijd bij geruchten, neem het met een korreltje zout. 

2 februari - Demo Final Fantasy VII Rebirth mogelijk volgende week beschikbaar

Een ander gerucht dan, want er is geroezemoes over een mogelijke demo van Final Fantasy 7 Rebirth, de game die eind februari uitgebracht zal gaan worden. 

Dit blijkt uit een reactie van het - over het algemeen betrouwbare - X account PlayStation Game Size. Volgens hen zou je als speler in deze demo de 'Kupo Charm - Survival Set' kunnen vrijspelen. 

Het gerucht wordt extra gevoed door het nieuws na de State of Play-livestream van afgelopen woensdagavond, waar werd onthuld dat er nog een speciale State of Play-uitzending komt die volledig gewijd is aan Final Fantasy 7 Rebirth. De verwachting is dat tijdens deze uitzending de demo officieel wordt aangekondigd.

Final Fantasy VII Rebirth komt uit op 29 februari voor PS5. Je vindt de game hier!

News & Updates

Recente artikelen

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergenMeer over cookies »